Du skulle bli Sveriges första kvinna som statsminister

14 Nov

I ett land som har kommit en bit på vägen mot jämställdhet så väntar jag på ett steg till – en statsminister som är kvinna. Mona Sahlin, det skulle bli du, du skulle bli Sveriges första kvinna som statsminister. Jag hoppades på dig. Att vi med dig skulle ta det historiska steget. Därför blir jag ledsen idag när du meddelar att du avgår.

Men det slutar inte med dig. Det här landet och det socialdemokratiska partiet hyser många begåvade kvinnor. Det ska inte dröja länge innan vi ser Sveriges första kvinna som statsminister.

Bloggat om Mona Sahlins besked att extrakongressen ska välja en ny partiledare: Röda berget, PeO Wågström , Peter Högberg , Lena Sommestad, Daniel Mathisen, Göran Johansson , Annarkia , Anna Vikström , S-studenter,HBT-sossen , Peter Andersson , Johan Westerholm , Martin Moberg

Expressen , Expressen 2, Aftonbladet , SvD , Arbetarbladet

14 svar till “Du skulle bli Sveriges första kvinna som statsminister”

  1. Fatima Cirik 14 november, 2010 den 22:47 #

    Jag känner mig som ett vin glas som har gått sönder i bitar idag.Jag känner mig som att jag har flora mor o far,jag är rotlös. Ja så kände jag mig när Mona Sahlin gick ut och sa:jag avgår,hon orkade inte all press internt och alla som gick ut i media och kritiserade henne.Det har skadat socialdemokratin,Individer kommer och går i sina poster.Men partiet lever kvar bara om man har visioner och reformer.Det som händer i partiet är inte nyttigt,man glömmer partistadgar,man får inte skada partiet.Det är mer en Mona Sahlin som behöver ta paus..Tack Mona Sahlin Detta land är inte van med kvinnlig Statsminister…

  2. Pether 15 november, 2010 den 07:44 #

    Ni borde väl ha lärt er att kvotering av inkompetenta kvinnor endast skadar er själva.
    Men fortsätt gärna med det.

  3. Sara Gunnerud 15 november, 2010 den 07:47 #

    Pether, du påminner mig om varför jag och andra rebellor fortsätter kämpa politiskt även när det känns tufft. Tack för att du sporrar oss!

  4. Riktig sosse 15 november, 2010 den 10:58 #

    Det stora problemet för partiet är att de ledande representanterna inte har någon riktig arbetarbakgrund. Det finns nästan ingen i partitoppen (och heller inte inom de yngre efterträdarna) som är riktiga arbetare. Numera är det mest en massa politiska broilers som representerar partiet. Broilers som aldrig haft ett riktigt jobb och som inte vet hur riktiga arbetare lever sin liv. Då kan man heller inte vara trovärdiga som arbetarparti.

  5. Gertkvist 15 november, 2010 den 11:55 #

    Storbritannien fick sin första kvinnliga premiärminister 1979. Jag minns inte att S-kvinnorna jublade då, eller ens nu.

    Personligen struntar jag i politikers kön, hårfärg eller postadress. Det relevanta är vilka idéer de har, och om de är förmögna att genomföra dessa idéer (inklusive ”skelett i garderoben).

    Uppenbarligen resonerade inte SAP på samma sätt när man skulle välja efterträdare till Göran Persson. Få se hur man resonerar vid nästa partiledarval.

  6. michaeleriksson 15 november, 2010 den 17:14 #

    pethers kommentar (oaktad den beska returkommentaren) uttrycker vad jag själv tänkte skriva: Mona Sahlin var en komplett katastrof. Vill ni ha en kvinnlig statsminister, se då till att ta fram en kompetent kandidat—inte en kandidat som könskvoterats till posten.

    De tyska konservativa har lyckas på den vägen; de tyska socialdemokraterna är inte ens nära. Tories had Thatcher redan på 1980-talet; Labour har inte åstadkommit någonting. För den delen, Centerpartiets Karin Söder var rätt nära makten långt innan Sahlin (dock lite före min tid, så jag kan inte säga något om hur och varför hon kom dit utan mer efterforskningar).

    (Märk att jag talar om individkompetensen—inte den ideologiska inriktningen. Man blir inte automatiskt inkompetent för att man har ”fel” ideologi.)

  7. sossemannen 15 november, 2010 den 21:53 #

    Det är skönt att vi nu slipper Mona Sahlin och den borgerliga inriktningen hon står för. Inte är LO-kvinnor betjänta av ett försämrat anställningsskydd som ger den lagkunniga chegen rätt att ha någon anställd nio (9) år på otrygga jobb (källa: http://www.kurt.nu)

    Inte behöver vi någon kvinna som motarbetat sex timmars arbetsdag och så tjänat sina meriter för högdjurs-uppdrag (källa: Grupp 8-medlemmen Inga-Lisa Sangregorios Newsmill-artikel om Mona SAhlin)

    Kanske är det dags för en SOCIALDEMOKRATISK feministisk kvinna som ordförande för partiet. Just a thought.
    För övrigt håller jag med om Sara Gunneruds kritik mot någon man längre upp på kommentarlistan. Sluta inte kritisera, sluta inte vara arg – fortsätt vra rebellor.

  8. Martin 17 november, 2010 den 09:55 #

    Kvotering före kompetens alltså.. Jahaja. Sossarna förnekar sig aldrig.

  9. Anna Ardin 17 november, 2010 den 10:32 #

    Lägg av din tönt.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Sahlin avgår: vad händer med ledar(s)kapet nu? « Callenberg’s Blog - 14 november, 2010

    [...] socialdemokraterna vid nästa val av ordförande. Jag hoppas så och tackar Kristina Persdotter och Rebella för lite [...]

  2. Ta det lungt nu…. « PeoWagstrom's Weblog - 14 november, 2010

    [...] Du skulle bli Sveriges första kvinna som statsminister « Rebella unga S-kvinnor Pingback om Nov 14th, 2010 kl 8:48 e m Kommentarer är för närvarande stängda. Online share Kategorimoln 1 Filosofi Inledning Jobbet Journalistik Livet Okategoriserade Politik Röstning Tankar för dagen. Ölföreningen [...]

  3. Sanningen om samhället – 2010-11-15 FM - 15 november, 2010

    [...] knuff.se, Jonas Falk (m), Partistaten, Beelzebjörn – out and proud, Rebella unga S-kvinnor, rebellabloggen.wordpress.com, Högbergs tankar, Mitt i steget, Johan Westerholms blogg, Viktor Tullgren » [...]

  4. Hycklare i alla läger – förenen eder « Röda Berget - 15 november, 2010

    [...] står för sina åsikter när de fått vad de önskar sig. På samma sätt respekterar jag de som ärligt beklagar Mona Sahlins avgång. Jag har inget till övers för hycklarna eller de som ångrar [...]

  5. Medias makt och politikens irrgångar. | Annarkia - 15 november, 2010

    [...] Martin Moberg, Svensson, Jinge, Rebellabloggen, Krassman, A Vikström, Sandro Wennberg, Sommestad, Beelzebjörn, Peter [...]

Kommentarer inaktiverade.

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

