”Tillväxt är en förutsättning för välfärd” – vad betyder det?

31 Mar

Uttrycket ”tillväxt är en förutsättning för välfärd” har jag hört flera gånger de senaste dagarna, bland annat från Håkan Juholt.  Och ju mer jag tänker på det, desto konstigare tycker jag att den utsagan blir.

Skulle nolltillväxt automatiskt innebära mindre välfärd än i dag? Kommer det in mindre skattepengar vid nolltillväxt, även om sysselsättningen skulle vara exakt densamma som i dag?

Eller menar man ”tillväxt är en förutsättning för mer och bättre välfärd”? Vet inte om jag håller med om det heller, men då växer i alla fall både ekonomin och välfärden samtidigt. I ”tillväxt är en förutsättning för välfärd” växer ekonomin, men inte välfärden.

Lästips: Lena Sommestad som vill gå från en politik för tillväxt, till en politik för välstånd och hållbar utveckling. Malin Jonason om att Anders Borg tycker att de lägsta lönerna i kommunerna är för höga. HBT-sossen om hur S ska bli Sveriges mest öppna, nyfikna och ödmjuka parti. Marika Lindgren-Åsbrink är bra som vanligt.

2 svar till “”Tillväxt är en förutsättning för välfärd” – vad betyder det?”

  1. Sebastian Stenholm 31 mars, 2011 den 23:08 #

    Jätteintressant inlägg!
    Har du läst boken ”Välfärd utan tillväxt”? Den kommer ge dig nya perspektiv, det kan jag nog lova. Men vad Håkan sa och vad boken förmedlar tror jag står för två olika saker.

    Jag tror Håkan syftar på att vi kan inte förstärka vår välfärd utan en tillväxt. Det krävs tillväxt för att kunna göra mer. Men jag delar din uppfattning om att sysselsättning garanterar nuvarande välfärd och då bör man ställa sig frågan, är den tillräcklig? För mig är svaret nej.

    Men läs boken och jag är ännu inte klar själv med hur jag funderar kring det. Jag tror att tillväxttjatet är överskattat men inte något man kan ignorera. Men sysselsättningen kan inte ignoreras och blir antingen ett lands lyckoslant eller förfall.

    + jag funderar ofta på ordet välfärd. Kan vi inte byta ut det mot välstånd?

    Än en gång, bra inlägg!

  2. Sara Gunnerud 1 april, 2011 den 06:33 #

    Tack Sebastian! Ska definitivt läsa boken vid tillfälle. Tack för dina kloka reflektioner.

Kommentarer inaktiverade.

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

